Antwerpse Ring krijgt als eerste ledverlichting

lednlux in pxl
Lednlux in de pxl
Oktober 5, 2017
Corda Campus met LED-verlichting
Oktober 5, 2017

Antwerpse Ring krijgt als eerste ledverlichting

Vlaanderen maakt zich op voor de vervanging van de verlichting door ledlampen aan de Vlaamse snelwegen. De Antwerpse Ring komt als eerste. De ledverlichting is goed voor een besparing van 4 miljoen euro per jaar.

De vernieuwing van de verlichting op de Vlaamse snelwegen is gepland voor het begin van 2018 en zal ongeveer vier jaar duren. Dat antwoordde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een vraag van Vlaams parlementslid Annick De Ridder (N-VA). Die operatie moest al begin 2017 zijn begonnen, vindt ze. ‘Door de nieuwe wetgeving voor overheidsopdrachten heeft het opmaken van het bestek langer geduurd dan eerst gepland’, gaf Weyts toe.

Het Lichtplan voor snelwegen is in 2012 opgesteld. Het opzet was om tot een energiezuinige oplossing te komen. Ruim twee jaar geleden was er al een proefproject op de A12 in Stabroek. Over een afstand van vijfhonderd meter werd toen de verouderde verlichting vervangen door ledlampen. De evaluatie was positief.

Naast de ledverlichting is er ook een verlichtingsregime opgesteld. Zo zullen er op de Antwerpse en Brusselse Ring permanent lichten branden. Op de andere invalswegen naar Antwerpen – zoals E17, E313 en E314 –is er een dynamische verlichting. Op sommige delen is er geen verlichting.

Vier miljoen per jaar

De intensiteit van het verkeer en het aantal op- en afritten bepalen of verlichting al dan niet noodzakelijk is. De weg kan bijvoorbeeld worden verlicht als de gemiddelde snelheid onder de 70 kilometer per uur gaat. Dat wijst op file. Ook bij ongevallen gaan de lichten aan.

‘De stukken snelwegen waar de verlichting permanent brandt, zoals op de Antwerpse Ring, zullen als eerste vernieuwd worden, gevolgd door de zones met een dynamisch verlichtingsregime’, zegt Weyts. ‘Trajecten waarop de verlichting recent werd vernieuwd, zoals het traject E19 Antwerpen-Brussel, zullen niet omgebouwd worden.’

Het terugverdieneffect van de maatregel is groot. ‘We schatten dat dit om een besparing van vier miljoen euro per jaar gaat’, zegt Jef Schoenmaekers, woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *